Wikia

Flag of Europe.svg

Ocean-dub verscheen o.a. in de Europese landen VK en NL.

Westwood Dub (ook bekend als de Ocean Group-dub) waren nasynchronisaties gemaakt voor de Dragon Ball-televisieseries. De dialogen werden opgenomen in verschillende studio's in Vancouver (Canada) in samenwerking met Cartoon Network (Verenigd Koninkrijk), YTV (Canada) en AB Distribution (Europa).

1995

Alleen de eerste 13 afleveringen van Dragon Ball zijn in een nasynchronisatie van The Ocean Group uitgebracht op dvd.

1996-1998

The Ocean Group is het eerste Engelstalige bedrijf dat Dragon Ball Z heeft ingesproken. Met stemacteurs als Ian James Corlett, Scott McNeil, Brian Drummond, Terry Klassen en Michael Dobson. Ze werkten samen met Saban Entertainment. Ze waren ingehuurd door FUNimation om de eerste 53 afleveringen en de eerste drie films in te spreken. Deze afleveringen, opgenomen in de studio van Ocean, zijn de eerste twee seizoenen van Dragon Ball Z. Deze afleveringen zijn vaak bewerkt (gecensureerd), uit angst dat jongere kijkers in aanraking komen met dingen die alleen voor volwassen bestemd zijn. De muziek is afkomstig van Shuki Levi en Ron Wasserman. Deze versie is uitgezonden in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada en Nederland. Ook zijn deze afleveringen uitgebracht op dvd.

2000-2002

De 'Ocean-dub' wordt geproduceerd in Canada. Later nam FUNimation met hun eigen stemacteurs het van ze over in de Verenigde Staten, voor een Amerikaans en Australisch publiek. The Ocean Group heeft daarna afleveringen 108 t/m 276 ingesproken voor de internationale televisie, die werden uitgezonden in Canada, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland. De nasynchronisatie door FUNimation is uitgebracht op dvd en zelfs meerdere malen 'geremasterd' met nieuwe muziek en ook aanwezig op de dvd is de optie om de Amerikaanse nasychronisatie met de originele Japanse muziek te beluisteren. Voor de nasychronisatie van Ocean Group is er eigen muziek geproduceerd, waarvan de achtergrondmuziek ook in andere series van Ocean te horen is, geproduceerd door Tom Keenlyside en John Mitchell David Iris. Ook FUNimation gebruikt eigen muziek, geproduceerd door Bruce Faulconer. Dragon Ball Z is in de Ocean-versie nooit uitgebracht op dvd.

2003-2005

De dialogen voor Dragon Ball GT zijn opgenomen in de studio Blue Water (geen Ocean Group-bedrijf) met een cast uit afkomstig uit Vancouver in Canada, andere acteurs dan bij Dragon Ball Z. Voor Dragon Ball GT is er gekozen om de originele Japanse muziek te behouden. Hierna hebben deze alternatieve acteurs ook een nasynchronisatie voor Dragon Ball gemaakt. Deze nasynchronisatie voor Dragon Ball en Dragon Ball GT is nooit uitgebracht op dvd.

Around Wikia's network

Random Wiki